8 Resepi Biskut Raya Mudah 2017 Paling Lazat Wajib Cuba

resepikek.net – Assalamu’alaikum.. salam sejahtera untuk rakan-rakan resepi kek. Datang masa Idul Fitri, kebahagiaan datang. Pengampunan dan melepak dengan keluarga dan saudara adalah sebuah kebahagiaan. Juadah yang dihidangkan sudah tentunya menjadi luar biasa melayan saudara-mara atau rakan-rakan yang melawat rumah anda. Salah satu makanan tipikal hari raya itu adalah ‘ biskut raya ‘. Jika anda tak tahu mana pilihan biskut raya akan anda berkhidmat? Anda berada di right blog. Kerana buat masa ini saya akan berkongsi 8 resepi biskut raya mudah 2017. Terus sahaja, jom kita tengok bahan-bahan dan cara membuatnya

Baca Juga : Resepi Kek Marble Sukatan Cawan Mudah dan Sedap

1. Resepi Biskut Badam Koko

Resepi Biskut Badam Koko

Bahan-Bahan

  • 1 cawan marjerin
  • ¾ cawan gula halus
  • ½ cawan badam yang ditumbuk
  • ½ cawan tepung jagung
  • ½ cawan tepung ubi
  • 1 ½ cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 3 sudu besar serbuk koko
  • Manik koko

Cara Membuat

  1. Pukul marjerin bersama gula halus sehingga kembang.
  2. Masukkan esen vanila, serbuk badam dan serbuk koko.
  3. Masukkan tepung jagung dan tepung ubi.
  4. Masukkan juga tepung gandum sedikit demi sedikit.
  5. Terap dengan acuan dan letakkan manik koko di atasnya.
  6. Bakar hingga masak dan simpan di dalam bekas kedap udara.

2. Resepi Biskut Aiskrim

Resepi Biskut Aiskrim

Bahan-Bahan

  • 250 gm Tepung Gandum
  • 100 gm Tepung Jagung
  • 250 gm Mentega
  • 150 gm Gula Aising
  • 50 gm Serbuk Badam
  • 1 sudu teh Esen Vanila
  • 1 Biji Kuning Telur

Bahan Hiasan :

  • Coklat Masakan Hitam
  • Coklat Urai Warna Warni/coklat rice

Cara Membuat

  1. Pukul mentega bersama gula aising sehingga kembang.
  2. Masukkan kuning telur dan esen vanila – pukul sehingga sebati.
  3. Masukkan tepung gandum, tepung jagung dan serbuk badam – gaulkan sehingga menjadi doh yang lembut.
  4. Canaikan adunan sehingga tebal lebih kurang 1cm.
  5. Tekapkan dengan acuan bentuk aiskrim.
  6. Bakar adunan dengan kepanasan 180 darjah celcius selama 30 minit.
  7. Kemudian,sejukkan sebentar biskut tersebut sebelum dicelup dalam coklat masakan yang telah dicairkan.
  8. Taburkan hiasan. Contoh : manik berbentuk bintansugar rice warna warni.

3. Resepi Biskut Semperit Coklat

Resepi Biskut Semperit Coklat

Bahan-Bahan

  • 3/4 cawan mentega
  • 1 cawan tepung gandum
  • Sedikit esen vanila
  • 2 cawan tepung kastard
  • 1/2 cawan gula
  • 1 biji kuning telur
  • 3 sudu besar serbuk koko
  • coklat rice untuk hiasan

Cara Membuat

  1. Pukul mentega bersama gula hingga kembang dan masukkan kuning telur serta esen vanila.
  2. Kemudian, masukkan tepung gandum dan tepung kastard yang telah diayak serta serbuk koko.
  3. Gaul hingga sebati hingga menjadi doh yang lembut.
  4. Masukkan dalam acuan semperit dan terapkan di atas dulang pembakar.
  5. Taburkan coklat rice atas permukaannya.
  6. Bakar dalam ketuhar pada suhu 170 darjah celcius selama 15 minit.

4. Resepi Biskut Jejari Oats

Resepi Biskut Jejari Oats

Bahan-Bahan

Bahan A

  • 225 gm butter
  • 125 gm gula kastor
  • 1 biji kuning telor
  • 1 sdt esen vanilla

Bahan B

  • 20 gm tepung kastard
  • 250 gm tepung gandum
  • 75 gm tepung jagung
  • 100 gm quaker oat atau roll oat
  • 2 sudu besar serbuk coco
  • Hiasan : 100 gm susu tepung + 20 gm icing sugar (ayakkan untuk bersatu)

Cara Membuat

  1. Putar gula dengan butter hingga sebati
  2. Ayak bersama kesemua jenis tepung dan serbuk koko, masukkan oat.
  3. Masukkan telur kuning dan vanilla ke dalam adunan butter tadi. Gaul rata dan masukkan tepung tadi dan uli sehingga sebati.
  4. Canai adunan mengikut acuan kesukaan dan bakar (try le cari acuan macam jejari tu).
  5. Setelah biskut sejuk barulah di salut dengan susu tepung tadi

Nota:
Quaket oat (dalam tin merah ye) di sanggai dahulu sekejap agak2 perang untuk menghasilkan biskut yang lebih ranggup.
100 gm susu tepung + 20 gm icing sugar, campur & ayak dahulu.

5. Resepi Tart Nenas Gulung

Resepi Tart Nenas Gulung

Bahan-bahan

  • 250gm butter
  • 2 sudu besar gula castor
  • 2 sudu besar minyak sapi
  • 1 bj kuning telur
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 1/2 cawan tepung jagung
  • secubit garam
  • jem nenas secukupnya ~ digentel dengan bulat2 (kecik sedikit dari guli)
    3 1/4 cawan tepung gandum ~ utk tart gulung(3 3/4 cawan tepung gandum ~ utk tart bunga)*

Kalau nak buat tart bunga kena tambahkan lagi tepung sedikit demi sedikit sehingga adunan boleh dicanai dan tidak terlalu lembik.. jgn terlalu banyak ya nanti keras lak

Bahan hiasan

  • 1biji kuning telur
  • 1 titik pewarna kuning
  • 1 sudu air
  • Bancuh ketiga-tiga bahan ini sehingga sebati.

Cara membuat

  1. Ayak ke tiga-tiga tepung.
  2. Pukul butter dgn gula hingga putih/creamy.
  3. Masukkan minyak sapi, kuning telur dan garam.
  4. Pukul lagi hingga sebati.
  5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sebati hingga menjadi doh.
  6. Perap sebentar supaya doh ini mesra.
  7. Ketika membuat tart gulung ini buat la macam biasa ya.. (dari start picit doh kat acu tart tu, letak inti yang digentel bujur, gulungkan, buang lebihan doh, kemaskan bahagian bawah tart, letak atas tray pembakar dan sapu kuning telur )
  8. Buat hingga adunan habis dan bakar sehingga masak dgn suhu 175 – 180C.
  9. Bakar dalam anggaran 25 minit.
  10. Angkat dan sejukkan atas rack dahulu sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.

6. Resepi Almond Rocher

Resepi Almond Rocher

Bahan-Bahan

Bahan A

  • 100gm mentega
  • 40gm gula kastor
  • 1 sudu makan susu
  • pekat manis
  • 1/2 sudu makan pes mocca

Bahan B

  • 30gm cornflakes |dikisar halus
  • 10gm badam kisar
  • 10gm croquant
  • 40gm tepung jagung
  • 1/2 sudu makan tepung beras
  • 120gm tepung gandum

Bahan hiasan

  • 3 biji telur putih
  • Sedikit badam cincang
  • Coklat masakan putih
  • Coklat putih

Cara membuat

  1. Sebatikan semua bahan A hingga rata.
  2. Masukkan kesemua bahan B dan uli hingga menjadi doh yang lembut.
  3. Ambil 1/2 sudu makan adunan dan bentukkan menjadi bujur.
  4. Celupkan ke dalam putih telur dan golekkan ke dalam badam cincang.
  5. Susun dalam dulang pembakar dan bakar selama 30 minit pada suhu 150˚C.
  6. Apabila sejuk, celupkan dalam coklat masakan dan lorekkan dengan coklat putih di atasnya.

7. Resepi Biskut Tart Bunga Teratai

Resepi Biskut Tart Bunga Teratai

Bahan-bahan

  • 325g mentega
  • 1 cwn icing sugar
  • 2 biji kuning telor
  • 4 sudu besar kastard
  • 3 sudu besar tepung jagung
  • 1 cwn susu tepung
  • 250gm tepung gandum – boleh di tambah jika adunan lembik
  • 1 biji nanas di parut atau kisar dan 300g gula dimasak bersama bersama nenas untuk membuat jem
  • Cawan kertas kecil

Cara membuat

  1. Mula – mula pukul mentega dan gula sehingga gebu kemudian masukkan telor satu persatu dan di pukul lagi.
  2. Setelah itu masukkan tepung kastrad di kacau lagi kemudian susu tepung di kacau sehingga semua sebati baru la di masukkan tepung gandum.
  3. Uli sehingga menjadi doh jangan terlampau lembut dohnya
  4. Canai doh ikut ketebalan yang dikehendaki.Jangan terlalu tebal dan terlalu nipis.
  5. Cetak dengan acuan bungai teratai.Letak jem dan masukkan dalam cawan kertas.
  6. Setelah siap semuanya, bakar selama 20 atau 25 minit

8. Resepi Biskut Arab Susu

Resepi Biskut Arab Susu

Bahan-bahan

  • 2 cwn Susu tepung ( biasa guna susu nespray)
  • 2 cwn minyk sapi-(tak perlu di cairkan dulu)
  • sedikit garam
  • 7 cwn tepung gandum(di ayak)
  • ceri merah secukupnya-potong kecil2
  • Gula aising ( utk gaul biskut bila dah masak sahaja)

Cara membuat

  1. Campurkan susu tepung+minyak sapi+sedikit garam, gaul sebati
  2. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh.
  3. Bentukkan doh menjadi bulat2 kecil, hias dgn ceri dan bakar hingga masak ( 15-20min) pada suhu 180 C.
  4. Bila dah masak, sejukkan sebentar dan gaul dengan gula aising..siap!

Hidangkan biskut raya ni untuk teman atau kerabat mengunjungi rumah. Silahkan mencoba resep mudah meriah cookie yang terbaru. Jangan lupa untuk berkongsi dengan rakan-rakan Anda. Selamat mencuba 😉

Baca Juga : Resepi Kek Lapis Frozen Istimewa

Incoming search terms:

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan diterbitkan. Medan diperlukan ditanda dengan *